تبلیغات
nasimerahi - روش های ترك سیگار

روش های ترك سیگار

چهارشنبه 17 خرداد 1391 09:35 ق.ظنویسنده : مریم بهشتی

 



این را بدانید كه هر كوششی برای ترك سیگار  فرصت موفقیت بعدی شما را افزایش می دهد. سعی كنید هر بار كه دست به سیگار می برید، آگاهانه باشد و به صدای نفس های خودتان گوش دهید.

هنگامی كه قصد ترك سیگار را دارید، یك دفترچه كوچك همراه داشته باشید تا هرگاه سیگار كشیدید،  بفهمید كه چه عاملی سبب سیگار كشیدن شما شده است.
برای استفاده از روش های ترك سیگار، می توان از كمك های جانبی مختلفی كه در این زمینه موثر و كارآمد هستند، استفاده كرد. از جمله؛ كمك های خود یاری: افراد سیگاری، برای ترك سیگار و مقاومت در برابر شروع مجدد آن بهتر است با انجمن و یا گروه هایی كه به همین منظور تشكیل می شوند، ارتباط برقرار كنند.

آنها پس از ارائه اطلاعات و راهنمایی لازم افراد سیگاری را نسبت به روش های گوناگون ترك سیگار آشنا می كنند.
حمایت های گروهی: افراد سیگاری می توانند با سایر دوستان و آشنایان خود كه قبلاً موفق به ترك شده اند، ملاقات هایی داشته باشند و از تجارب آنها استفاده كنند.
مشاوره های فردی: اینگونه مشاوره ها با پزشكان، روانشناسان و پرستارانی كه در این زمینه تجارب ارزشمند و زیادی دارند، صورت می گیرد.


دارو درمانی: گروهی از افراد برای ترك سیگار كشیدن به دارو درمانی روی می آورند كه البته به مراتب زیانش از سیگار كشیدن كمتر است.

 

این داروها دو نوع هستند، قرص های نیكوتین دار و قرص های بدون نیكوتین. گروه اول، قرص هایی هستند كه مقدار مشخصی نیكوتین به مغز می رسانند و گروه دوم، قرص هایی هستند كه علائم رفتاری ناشی از سیگار نكشیدن را (مثل بی قراری، كج خلقی، افسردگی و...) در فرد كاهش می دهند.


• چگونه فشار ناشی از سیگار نكشیدن را تحمل كنید؟


همه می گویند ترك سیگار آسان است، در حالی كه شاید ترك سیگار مشكل و سخت باشد ولی تلاشی ارزشمند است.

 

اگر سیگاری ها بدانند در هر ۳۳ ثانیه یك سیگاری بر اثر عارضه قلبی، فشار خون و ناراحتی ریوی و سرطانی كه ناشی از سیگار كشیدن است، می میرد به راحتی درصدد ترك آن بر خواهند آمد.

 

افراد سیگاری و به ویژه زنانی كه سیگار می كشند می توانند برای مقابله با تنش های ناشی از ترك سیگار كشیدن به نكات ساده و عملی زیر توجه كنند:


۱ _ دلایل خود را برای ترك سیگار بر روی یك تكه كاغذ بنویسید و مرتباً یادداشت تان را بخوانید.


۲ _ هیچگاه درباره شروع مجدد سیگار كشیدن فكر نكنید. هر وقت به خودتان گفتید، «فقط یكی دیگر»، همان لحظه فكرتان را متوقف كنید و با استفاده از محرك های جایگزین دیگر، میل به سیگار كشیدن را در خود از بین ببرید. برای مثال، می توانید به پیاده روی بروید و یا كار جدیدی را شروع كنید.


۳ _ نسبت به اوقاتی كه تمایل به سیگار كشیدن در شما زنده می شود، حساس و هوشیار باشید. برای مثال، اگر عادت داشتید بعد از نوشیدن چای و یا قهوه، سیگاری بكشید، تا مدتی نوشیدن آنها را به تعویق بیندازید تا مجبور نشوید قول تان را زیر پا بگذارید.


۴ _ یكسری از عادات روزمره خود را تغییر دهید. برای مثال به جای سیگار بعد از غذا، مسواك بزنید و یا برای پیاده روی چند دقیقه به حیاط بروید.


۵ _ به جاهایی بروید كه افراد سیگاری حضور نداشته باشند. برای مثال، زمانی كه به رستوران می روید در قسمت غیرسیگاری ها بنشینید.


۶ _ با افرادی معاشرت كنید كه سیگاری نیستند. یافتن یك دوست و یا همكاری صمیمی كه سیگار نمی كشد و در اغلب موارد در دسترس شما باشد، می تواند بسیار مفید باشد. در مواقع دشوار او می تواند به كمك شما بیاید و مشكلات ترك را برایتان كم كند.


۷ _ هر روز و هر هفته ای كه سیگار نكشیدید، به خودتان جایزه بدهید. خودتان را به دیدن فیلم و نمایشی دعوت كنید و با پولی كه از راه سیگار نخریدن، صرفه جویی كرده اید، برای خودتان یك كادوی مخصوص بخرید.


• نقش آرامش عضلانی


- نفس های عمیق بكشید. هوای دم خود را ۱۰ ثانیه نگه دارید و سپس با یك بازدم قوی آن را از ریه های خود بیرون دهید. این كار را روزانه چندین بار انجام دهید و هر بار ۱۰ _ ۵ بار تكرار كنید.


- روزی ۲۰ دقیقه به ماهیچه های بدن تان آرامش بدهید. به این ترتیب كه چشم هایتان را ببندید، ماهیچه هایتان  را رها كنید و به یك كلمه آرامش بخش (مثل دریا، بهار، گل و...) فكر كنید. این كلمه را ضمن تمرین آرام سازی عضلانی خود تكرار كنید.

 

به این موضوع فكر كنید، «چقدر خوب شد كه سیگار را ترك كردید،... مزه غذاها را بهتر می فهمید،... صبح ها كمتر سرفه می كنید،... و دیگر دندان هایتان بر اثر سیگار كشیدن زرد و دهان تان بد بو نمی شود.»


- مثبت اندیشی و افكار سازنده را در ذهن خود پرورش دهید.


 نقش ورزش و فعالیت های بدنی


- پیاده روی و نرمش های سبك روزانه، فشار و تنش ناشی از ترك سیگار را در شما كاهش می دهد و آرامش عضلانی به همراه دارد.


- ورزش موجب شادی، نشاط، سرزندگی و خوش اخلاقی شما می شود.


- ورزش شما را در مقابل وسوسه سیگار كشیدن مجدد، حفظ می كند.


- ورزش شما را در حفظ رژیم غذایی تان كمك می كند.


- ورزش موجب كاهش وزن شما می شود.


- ورزش موجب بازسازی توان بدنی شما می شود.


با ترك سیگار می توانید مجدداً به سلامتی خود كمك كنید. بعد از ۶ ماه ترك سیگار، میزان ناراحتی های مختلف جسمی _ روانی در افراد سیگاری به نصف كاهش پیدا می كند.


یادتان باشد زمانی كه سیگار را ترك می كنید  تنها سیگار كشیدن را ترك نكرده اید، بلكه هویت خود را به عنوان یك سیگاری تغییر می دهید.

 

از آن جایی كه اغلب زنان سیگاری اسیر رابطه با دوستان سیگاری هستند، ممكن است این بخش از ترك سیگار برای شما از همه مشكل تر باشد


آخرین ویرایش: - -

 
جمعه 24 شهریور 1396 07:32 ب.ظ
When some one searches for his necessary thing, thus he/she wishes to be available that in detail, therefore that thing is
maintained over here.
جمعه 1 اردیبهشت 1396 01:15 ق.ظ
I absolutely love your blog and find the majority of your post's to
be exactly what I'm looking for. can you offer guest writers to
write content to suit your needs? I wouldn't mind composing a
post or elaborating on many of the subjects you
write in relation to here. Again, awesome web site!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر